Mast, segel och rigg.

Påmastning.

 Här kommer jag gå igenom avmastning av Masthead mast, då det är den sorts mast som jag själv har på min Trio 80. 

För att segla måste båten ha en mast och i de flesta fall tas denna ner på hösten och sätts åter på plats på våren. De flesta Trio 80 har en Masthead mast som sticks ner i masthålet och säkras i botten med en sprint. Finns dock några med masten som har sin mast stående på däck, men dessa är inte så vanliga. Annars finns det en uppsjö instruktioner på Internet.

Efter en lång vistelse i mastskjulet eller utomhus, brukar masten vara sandig och smutsig. när man har lyft ut masten och lagt den på ett par bockar börjar man att tvätta och vaxa den.

Därefter skall alla vajrar sättas rätt ställen, och leta reda på alla sprintar samt se till att alla låsringar ser bra ut. De sprintar och låsringar som sitter uppe på masten tejpar jag för att inte riva sönder segel och annat. Nu skall akterstaget, toppvanten, undervanten, babystaget och förstaget (oftast en furlexprofil) sitta på rätt plats.


Vid mastkranen kör man in/ut toppen av masten under mastkranens topp. detta för att toppen skall lyftas upp före mastfoten. Man kan nu sätta dit Windexen och andra antenner, men va då försiktig när man kliver på och av båten. Den rörelsen som ett steg på eller av båten blir mycket större i masttoppen och lyftvajern kan skada windexen. Men man kan klättra upp i de flesta kranar och sätta dit den efteråt också.

När allt är kontrollerat och tejpat, surrar man fast alla vajrar så långt ner som möjligt. Förstaget/ rullen för sig då denna skall lossas först och är längst. Så fäster vi slingen/ öglan just under spridarna och viktigt är att den kommer under alla vajerbleck så den kan hissas ner utan att sitta fast utanpå någon vajer när vi fäster dessa. Återigen bra att ha ett rep fastsatt i slingen så man kan dra ner denna om något fastnar eller så.

När allt är säkrat, och det är dags att börja lyfta. En håller i mastfoten som ligger ifrån båten, och den som vevar börjar att veva tills vajern stramar åt masten. Nu vevar man sakta så den som håller mastfoten hinner följa med masten mot båten. Strax innan masten kommer i närheten av kajkanten/båten, kan man lyfta så högt att mastfoten just vilar på bryggkanten.

Nu skall den som är mastskötare gå på båten och föra masten till masthålet. När masten är över hålet börjar vevaren sänka sakta så att man hinner styra ner masten tills rullen/ förstaget börjar närma sig däcket. Då stoppar man och lösgör denna. Ett tips är att dra denna, för över, så långt det går och fäst den sporadiskt i ex. en förlig mantågstötta.

Så firar man ner masten i sitt hål, medans man håller koll på förstaget/rullen så att den inte knäcks. EV får man flytta fram denna en gång till innan masten bottnar nere i båten. Hela tiden skall lyft vajern vara sträckt nog att hålla masten men ändå så att masten hittar sitt läge i bottenplattan.

Nu skall man hitta läget som passar och koppla sprinten i botten, dra fram förstaget/rullen och fästa denna. toppvanten lossas och sätts fast i vantskruvarna om man inte har dessa på vajern, i så fall fäster man dessa i sina fästen i däck.

Det aktre vantet har ofta en vajersträckare som kan vara lite knepig beroende på utseende men denna skall också fästas i sitt eller sina fästen på akterspegeln.

Nu skall masten vara fast i 4 riktningar. Fören, aktern, på babord och styrbord. Om så är fallet kan man spänna vantskruvar lätt och lika på båda sidorna, och man kan spänna aktersträckaren något. Nu står masten med hjälp av sina vant.

Nu kan man hissa ner slingen/ öglan och om man gjort rätt kommer den snällt ner. Ibland har man missat en sidovajer, men då kopplar man loss den vajern så länge masten står med 3 hållpunkter går det bra. OBS EJ MED MAST UPPE PÅ DÄCK. OBS!

Senare vid brygg platsen trimmar man in masten, men det har Selldén en väldigt bra instruktioner till. Klicka på länken. https://support.seldenmast.com/files/1605536002/595-540-S.pdf

Avmastning.

Då börjar vi!

Börja med att gå runt och kontrollera vantskruvar, infästningar och vajrar så att sommarens seglatser inte har skadat dessa. Lossa sedan vanten (undervanten, toppvanten, babystaget) så mycket att de fortfarande håller masten i sitt läge. Babystaget kan lossas helt och säkras vid masten. Detta för att vi vid mastkranen ska vara lite förberedda. Väl framme under mastkranen skall båten läggas så masten är i läge mitt under kranens topp. (Ibland finns det en markering på bryggan som markerar var detta läget är)

Nu skall en sling, eller ögla stor nog att passera mastlanterna och annat som kan finnas i vägen upp till fästena för undervanten, fästas runt masten. När du gör öglan använd en pålstek som knut och säkra denna med en extra råbands knop. Ett annat tips är att sätta en lina i denna öglan så man kan ha att dra ner öglan om något skulle gå fel. (Behövs garanterat vid påmastningen)

Nu har vi fäst slingen/ öglan runt masten och hissar upp den på masten. Slingen/ öglan skall nu hamna under de två wirefästena under spridarna. Hissa tills du känner att det börjar att bli tungt och tar emot. Nu backar du tills att du känner öglan håller masten utan att vara i för mycket spänn.

Lossa undervanten helt och ta till vara på sprintar och vantskruvar, lossa lite på toppvanten och gå ner i båten för att lossa sprinten samt kablar i botten av masten i toalettutrymmet.( Här lyfter man bort golvet i toan så friläggs mast foten. att få ut sprinten kan vara lite pilligt) 

När sprinten är loss och kablar har lossats kan vi gå upp på däck igen. Nu kan vi lossa helt på toppvanten, akterstaget och förstaget/ rullstaget i fören. Nu hänger hela masten i slingen/ öglan och vi säkrar upp alla vajrar som hänger och slår så ingen skadar sig på dessa. Bind fast alla utom förstaget/ rullprofilen, utefter masten med en tamp. 

Då hissar vi upp masten lugnt och försiktigt. Den som står på båten och styr masten får nu hålla koll på förstaget och rullprofilen som kommer komma krypandes mot masten. Denna skall säkras upp mot masten innan masten lämnar masthålet i båten. 

 När väl masten lämnar hålet i båten styr den som är på båten hela mastkroppen med profilen och vajrar upp, in emot kajkanten och de bockar som masten senare skall vila på efter vi har hissat ner den. Medans en sänker ner masten ska den andra följa med och vinkla in mastfoten, in under kranen så lyftöglan befinner sig mitt under kranens toppen hela tiden.

Allt eftersom masten hissas neråt följer man med in under kranen. När masten ligger i våg kan man dra in den under kranen om mast toppen kommer långt ut över båten. Allt skall gå sakta och lugnt tillväga. Nu skall masten vila på 2 st. bockar och öglan kan kopplas bort från mastkranen. Svårare än så här är det inte.

Löpande rigg

Här hittar du längder och tjocklekar på den löpande riggen. Hämtad från Robship. (2003.)

 (reservation för fel och material, ändringar.)

Sort                                          Längd                                          Diameter 

Storfall (1)                                23,5 meter                                   8 mm.

Fock/Genuafall (1)                  27.1 meter                                   8 mm. 

Spinnacker fall (1)                  27,1 meter                                   8 mm. 

Storskot (4)                            20,4 meter                                     8 mm. 

Genuaskot                               8,8 meter                                    10 mm.

Genuaskot med block           10,4 meter                                  10 mm. 

Gajar                                        16.9 meter                                   10 mm. 

Rev 1 (1)                                     6,8 meter                                   8 mm. 

Rev 2 (1)                                     8,1 meter                                   8 mm. 

Kick (2)                                      6,4 meter                                    8 mm. 

Uthal (3)                                    5,6 meter                                    8 mm. 

Cunningham (1)                       5,6 meter.                                  8 mm.

Noteringar: ( 1) Mätt till sittbrunn.      (2) 4 skuren lina till sittbrunnen.  (3) Enkel lina till sittbrunn.  (4) 6 skuren lina.

Material i de olika skoten och fall. ( Standard segling / Kappsegling.)

Standard segling                                                                        
Gajar, genuaskot och storskot (standard) Gajar                      
16-fl standard fall                                                                          
24-fl Masterfall 
16-fl standard skot 
16-fl standard fall 
Kappsegling 
För genuaskot använd.                                        32-fl Admiral racing Dyneema.
Storfall/ Genuafall,uthal, rev.1 och rev.2              32-fl admiral racing Dyneema
Cunningham och Kick                                          24-fl Masterfall.             
Spinnackerfall.                                                      24-fl Masterfall och
16-fl Standard fall
segel
segel

Dags för nya  segel?

Det kanske är dags för en ny segelgarderob. Och det finns många segelmakare där ute på marknaden. Man får helt enkelt fråga efter offerter.

Ett segelloft som tillverkade många segel till just Trio båtarna och som fortfarande är verksamma är Albatross segel i Göteborg. De har alla mått klara i sin segelbank har jag fått höra av en man i Danmark. (Tack till Peder Flarup)

Jag själv köpte nytt för 12 års sen, ifrån Boding. Men det finns som sagt en uppsjö av andra.

Och man vill kanske göra några förändringar för just sin båt.

Nedan finns några länkar.

https://www.albatrossegel.se/

https://www.boding.se/

https://www.gransegel.se/

M.fl.