Historia

Triobåtar AB.

Så började det...

Triobåtar AB var varvet som tillverkade båttypen av Trio 80, Trio 92 och Trio 96 under åren 1976 - 1983 och var beläget i Göteborg. Hans Blomstergren och Lennart Blomstergren ägde företaget. 

På 70-talet var båtarna ofta "små runda" motorseglare eller "smäckra och smala" skärgårdskryssare. Men konstruktören Hans Blomstergren ville skapa en trevlig familjebåt med goda seglings egenskaper. Hans tankar resulterade i en båt med en härlig innemiljö och med styva seglings egenskaper då han skapade Triobåten.

Företaget var belägen till en början i Grimbo industriområde, (i ca 2 år) ute på Hisingen i Göteborg, men lokalen blev snabbt för liten och för omodernt, så man letade efter en bättre lokal. Tillslut hittade man en verkstadslokal i V. Frölunda (ute i Grimmereds Industri område, strax efter Gnistängstunneln.)

Många av de erkända varven som fanns på 70 och fram till 90-talet började mer och mer profilera sig inom "självbyggnads sektorn". Och för många segel intressenter betydde detta, att man för en lägre kostnad kunde få besanna sin båt dröm och att få bygga den själv.

Man började alltså bygga de första båtarna i Grimbo och här startades snart en liten självbyggnation. Men båttypen blev snabbt populär och flytten blev ett måste till de större lokalerna i Grimmered. Här verkade och blomstrade företaget i ca. 5 år.

Men efter ett tragiskt öde i familjen fick företaget ekonomiska problem och begärdes till slut i konkurs. Konkursboet köptes upp av ett annat varvsföretag hemmahörandes ute på Hönö. Alde båtar nämns som en möjlig uppköpare. Jag själv såg formarna liggandes länge ute i Hönö Klåva,s fiskehamn 1998. Och någon gång på 2000-talet försvann den sista formen.

Båtarna idag.

Båtarna fanns att köpas i tre olika alternativ och detta gör att finishen varierar ganska mycket på de båtar som finns.

-  varvsbygd. ( helt klar båt. )

 - halv fabrikat ( man fick ett båt skal och satte in inredningen själv. 

- eller självbyggnad.( Man hyrde in sig i lokalen och plastade upp båten, smälte till blykölen och inredde sedan båten själv hemma i trädgården.

 Inredningen var av teak fanerad plywood med detaljer i massiv teak från Thailand.

Ca. 325 båtar lyckades att produceras på dessa sätt och många seglar i våra nordiska farvattnen som Norge och Danmark men även i Tyskland.

Värdet.

Båtens värde låg stabilt på runt 100 000 kr fram till 2000 - talet, då de började rasa i värde. mycket på grund av att många "In Line" båtvarv har tagit över marknaden. Med en snabbproduktion av båtar och att spekulanten för en "billig månads kostnad"  kan få en större och modernare båt. (runt 10-11 meter) gjorde att de äldre mindre båtarna inte efterfrågades lika mycket.

Och detta gäller samtliga -70, -80 tals båtar, och inte bara på Trio båtarna utan även båtar som Maxi, IF, Ballad, m.fl. Prisbilden ligger idag runt 40-70 000 kr. (2022)

Med detta skrivet är Trio- båtarna fina båtar, som seglar på då många nya och större båtar börjar reva sina segel. Och har du ett bra akterkapell, gör detta båten lite rymligare, då du får ett extra rum ute i sittbrunnen.

En "Storasyster" Trio 92 fanns att tillgå för den som ville ha en större båt. Denna gjordes senare om till Trio 96 genom att aktern gjordes ännu mer negativ och båten fick 7/8 dels rigg.

Trio 80, 92 och 96, var inte de enda båttypen som varvet producerade utan det fanns även en "mini tonnare" ( Minit ) att tillgå i "sortimentet". Den är dock konstruerad av ( Konstruktör. Holger. Formgren/ Gary Mull )

( Tack till Kent Ljunggren, arbetade på Trio båtar AB.)