Motor

Historia.

Yanmar är en tillverkare av de legendariska encylindriga dieselmotorer av typ förkammarmotor vilket skiljer sig ifrån Volvo Pentas motorer som är direktinsprutande. En förkammarmotor är en äldre metod, som har sina fördelar i att man får en tystare gång. Nackdelen ligger dock i att man får lite sämre förbränning.
Yanmar är en av de stora ledande tillverkarna av marina dieselmotorer för fritidsbåtar. Under 1970-talet såldes det närmare 16000 st. encylindriga Yanmar dieslar av modell YS bara i Sverige. Grundmotorn som var en tvåcylindrig motor, konstruerades redan på 1930-talet av brittiska Coventry Climax. Motorerna var inte alls tänkta som marinmotorer från början, utan var tänkta för tredje välden och för ett hårt arbete i djungler och öknar.

Yanmar köpte sedan rättigheterna för den gamla Coventry Climax konstruktionen och designade om den. Man gjorde motorn då en cylindrig. Och motorn fick namnet Yanmar YSE samt började serieproducerads 1974. Den var enkel, billig och visade sig fungera bra i mindre fritidsbåtar. Yanmars YS-motorer har enastående slitstyrka och livslängd. Motorerna tillverkades i olika varianter mellan åren 1974 - 1980 och finns i tre modeller:

Yanmar YSE 1974 - 1977

Yanmar YSB 1977- 1978

Yanmar YSM 1978-1980

(E =Early, B = Between och M = Modern.)

Yanmar YSE har bränsletanken monterad direkt på motorns ovansida. Bränslet rinner med självfall (utan bränslepump) till insprutnings pumpen. Vidare så har YSE backslag av gjutjärn medans YSB och YSM är gjorda i aluminium. YSE och YSB har insprutningspumpen bultad på motorns framsida medans YSM har en annan typ av pump bultad på cylinderblocket.

YSB 8 ger 8 hk vid 3200 varv (vevaxel)

YSM 8 ger 7 hk vid 3200 varv (vevaxel)

YSB 12 ger 12 hk vid 3000 varv (vevaxel).     

YSM 12 ger 10 hk vid 3000 varv (vevaxel)

På propellern kan man räkna med ca 10% förlust. Med miljödiesel ytterligare 10% förlust. Det betyder att en YSB 8 borde ge ca 6,5 hk på propelleraxeln, och en YSB 12 borde ge ca 9,7 hk på propelleraxeln. Topplocket anses vara den svagaste länken efter 30 år med saltvattenkylning.

Yanmar YS är enkla att meka med.

Då reservdelarna till dessa gamla trotjänare är svåra att hitta, och vill du ha låga kostnader och äger en gammal Yanmar YS, ta vara på den, skaffa dig en reservdelsmotor och försök att renovera eller reparera själv.

Både sprängskiss och verkstadshandbok går att hitta på nätet.

Yanmar YSB8/ 12  Operation Manual (Engelsk)

Sprängskisser YSB 8   Klicka på Yanmar/ motor beteckning/ del av motor/ Större bild. Här ser du även reservdelar.(Lidingö Marin)

Har en PDF som jag delar gärna, skicka ett mejl ( se nedan) Bra att ha vid sidan om vid ex. motorrenovering.

Har också handboken som går att fås per PDF. (svenska) även här skicka ett mejl.

Reservdelar till motorerna kan det vara svårt att hitta och få tag i men nedan finns en del företag som kan ha en del.

Lidingö Marin Stockholm  Marinparts Stockholm  Yanmar Sverige- återförsäljare sök.   Båtaccenten  Stockholm.

Whalborgs marina  Göteborg

EL


Då båtarna har kommit upp sig till åren och allt mer teknik skall in i båtarna kräver detta oftast att mer ström skall komma fram. 

Detta gör att de el dragningar som man gjorde på -70 och -80 talet kanske inte duger idag.

Och tillsammans med den salta, fuktiga miljön som påverkar elsystemet negativt tar ofta ut sin rätt. Ärjade kontakter, skör skydd plast, vibrationer och ryckningar i kontakter gör att spänningsfallen blir stora.

Ja, kanske är det inte så konstigt att elsystemen ofta ser ut som skatbon och inte förmår att leverera den ström som förbrukarna behöver.

Eldragning

Många äldre båtars elsystem tickar på sista versen med ärgade kontakter, spröd skydds plast och trassliga kopplingsplintar. Här finns hjälp till att få ny el från batterierna och ordning på lednings härvan.

Skyllermarks el guide

Propelleraxelgenomförning.

Rak axel.

Den vanligaste framdrivningen på Triobåtarna är nog en rak axel som går ut genom skrovet och hålls fast med en stödbock framför roderskäddan och rodret. Där axeln går igenom skrovet sitter en packnings/lager hylsa med uppgift att hålla ute vattnet men samtidigt smörja själva axeln och lagren. Vidare så sitter det ett vatten smort " cutlesslager " i stödbocken strax innan propellern.

Från början av Triobåtarnas tid var det fett eller oljesmorda som var det som fanns att tillgå men på senare år har det utvecklats med fler alternativ.

Kommer försöka att gå igenom dem lite lätt nedan.



Fettsmort lager.

Ett fettsmort lager sitter fast med slangklämmor som håller en bit gummislang mot propelleraxelgenomförningen, och i den lilla koppen fylls vattenfast fett årligen på. Man skruvar åt locket och fyller på med mer fett tills det kryper fram på framsidan av mässingsdelen. Inne i denna sitter 2 simsringar för att täta ( en fram och en innan flänsen). Dessa slits och byts innan sjösättning. Hållbarhet på dessa är 1-3 år.

För att få ut dessa kan man bända med en bred platt skruvmejsel med inlindad topp i en tygbit. Ta det försiktigt så du inte repar godset. Man kan även tillverka en avdragare genom 2 L- formade käftar på en tunn bult så att käftarna kryper uppåt och trycker ut tätningarna.

Inne i hylsan sitter det även 2 slit ringar i brons, dessa kan man pressa ut genom att en hylsnyckel som precis passar, och med hjälp av en bult i hålet samt en bred bricka och mutter.


Oljesmort lager!

På bilden syns ett oljesmort axeltätning. Den har samma uppbyggnad som det fettsmorda med tätningsringar där axeln kommer ut och inne i mässingshylsan. Man fyller på med någon dl olja ( samma som motorn) och väntar ut att luften skall evakueras genom slangen. (kan ta lite tid)

Ett modernare med två slangar som man placerar ett evakueringskärl på och fyller på oljan i. Denna har även en insexskruv för att evakuera luften i tätningen efter sjösättningen. Ett lite snabbare sätt och modernare.

Dessa har samma underhåll som det fettsmorda med 2 tätringar och 2 slitringar. Tätringarna bör bytas varje vår. Slitringarna beroende på slitage och vinkel på axel/motorn. (Motortassar kan ge sig och vinkel kan då ändras)

Fett och vatten smort 

"Black Jack"

Ännu ett axeltätningslager. 

Detta jobbar med fett och vattnet som kyler. Man fyller det utrymmet i den svarta hättan med medföljande fett helt enkelt.

Det sägs att man skall trä in ett sugrör och genom detta spruta in fett tills det sipprar ut runt om. Vid sjösättning trycker man lätt på stosen runt om för att luftfickorna skall försvinna och ersättas med vatten.

Inga tätningar eller slit ringar som behöver bytas. hållbarheten sägs vara mellan 5-7 år.