Tips och Trix

Tänkte dela med mig om lite finurliga tips och trix på denna sida, kanske något som kan komma till användning.


Vår rustning av båt.

Här är en liten trevlig ”Vår rustnings film” dock på engelska men man får en vägledning i vad man bör tänka på innan man sjösätter sin skönhet. (Engelsk film)

Klicka på länken för att komma till denna.

 https://youtu.be/8v2UBiJh4X4                                                                       

Vatten problematiken vid tvättning av båten på land! ( Vår rustningen / Höstupptagningen)

"Slagsmål om vattenposten "

Alla vill ha vatten för att tvätta av "pärlan" dagen då  presenningen har fallit, men fler och fler konkar på slang, högtryckspruta m.m. Och oftast finns det bara en eller ett par kranar att tillgå. Om någon har anslutit sig till kranen får du ofta beskedligt vänta på din tur eller trockla dej fram till den som just tvättar för att be om en hink vatten.

Här kommer ett tips som funkar bra för mig!

Utrustning.

  • 1 st 25 liter dunk.
  • 1 st dränkbar elpump typ Whale.
  • 1st trädgårdslang 2-3 meter.
  • ett set med Gardena kopplingar och sprutmunstycke.

Dunken fyller du med vatten hos "vatten tjuven" medan du får en pratstund med denna. Sedan ansluter du pumpen till slangen och sprutmunstycket. Och så en lång sladd till båtbatteriet eller bilen. Nu har du en egen vattenpost som räcker att spola av pärlan med. Kanske du får hämta vatten en gång till men du ses inte som "Ockupanten" i båthamnen i alla fall!

Maskering vid bottenmålning!

Trött på det evinerliga maskerandet vid bottenmålningen för att skydda att man målar upp på plasten?

Ett litet Tips!

Införskaffa ett par eltejps rullar i samma kulör som bottenfärgen. Svart färg- svart tejp och så vidare. Börja sedan från fören och sätt fast eltejpen  kant i kant med bottenfärgen. Dra ut ca 20- 30cm åt gången och måtta in efter bottenfärgslinjen. Vissa eltejper töjer sig vid utdragningen så detta skall man vara lite uppmärksam på.

När ena sidan av båten är tejpad gör man likadant på andra sidan. I fören och akter snedskär man så att man får en fin avslutning, eventuellt får man skarva i en liten trekant i fören beroende på vinkel.

Nu kan du måla botten och du har en skydds rand som det inte gör något om du målar upp på. Den har ju samma färg som du målar med. Tejpen blir den där raka linjen som man strävar efter och tejpen låter du sitta kvar år ut och år in. En bra eltejp sitter lätt i 5 år.

Täcka båt inför vinter!

Kanske inte riktigt så här men detta handlar om att få ett utrymme under presenningen men ändå ett så litet vindfång med så lite bräder/ rör att ta hand om på våren

  1. Ett A-stöd som passar mellan aktern sidoreling. (A)
  2. En Y-stöd i masthålet, ner till köl. (C)
  3. En A-vinkel i pulpit fästena i fören (B)
  4. En överliggare som delas och kopplas i Y-stöttan (D)
  5. 6 bitar svart 38 mm nergrävningsbar vattenslang. (E)
  6. 12 x 25 mm x150 mm rör som passar i mantågfoten.

Jag fick tag i sådan rör (svart ) som används vid nedgrävning av vatten. Detta var 38 mm invändigt och träs på rörstumpar som passar i mantåg foten. En båge bildas över däcket och här anpassar man hur högt du vill ha. 

Märk bågarna 1 -6 och trä på röret över rörstumpen i mantågsfoten. fixera bågarna mot överliggaren med rep, tejp eller annat som håller fast dessa. Täck sedan med presenningen/ ar och jag använder lastband (små spännband) för att hålla presenningen spänd. Tänk på att skydda båten mot skav ifrån själva spännmekanismen med en bit matta, trasa eller så.

Vid våren så tar man hand om de märkta rören, rörstumparna, Y,A fästena samt överliggaren.

Jag tycker det är smidigare än massor av brädben, olika rördelar. m.m.


Ta hand om glykolen!

Att Glykol inte är bra för naturen vet vi sen innan. Men även de nedbrytbara frostskyddsvätskorna är inte bra bl.a för hundar och andra djur.

Här ett tips på hur man kan göra för att samla upp så mycket som möjligt.

  1.  En slang som passar i avgas utsläppet.
  2. En 10 liters dunk. (viktigt att slangen går ner i hålet.)
  3. En slangnippel som sätts nederst på dunken
  4. En slang som går till kylvatten insuget.
  5. Lite stödben och spännband eller om man kan hänga den ifrån sargen på båten..

Blanda till glykolblandningen och kör runt den 1, 2 minuter. Tänk på att det alltid står några liter vatten i avgaslimpor m.m så plussa på blandnings % något.

OBS!!

(Inte så säker på att detta är ett bra sätt att köra runt söt vatten för att öppna termostaten med tanke på att avgasvattnet som under lång tid då kanske kan skada impeller m.m.) OBS!!